سنگ قیمتی

سنگ قیمتی سنگ‌های با ارزش و جذابی هستند که برای ساخت جواهرات و تزئینات از آن‌ها استفاده می‌شود و شامل الماس، زمرد، یاقوت و یاقوت کبود می‌شوند.

سنگ قیمتی سنگ‌های با ارزش و جذابی هستند که برای ساخت جواهرات و تزئینات از آن‌ها استفاده می‌شود و شامل الماس، زمرد، یاقوت و یاقوت کبود می‌شوند.

 سنگ‌های ارزشمند بسیاری وجود دارند که به همین منظور از آن‌ها استفاده می‌شود؛ اما در این دسته جایگاهی نداشته و به آن‌ها سنگ‌های نیمه قیمتی گفته می‌شود.

استفاده از سنگ قیمتی شکوه و جلوه بیشتری به جواهرات و وسایل تزیینی می‌دهد و اغلب نشانه ثروتمند بودن شخص استفاده‌کننده از آن است.

 این سنگ‌ها بسیار کمیاب بوده و به‌سختی یافت می‌شوند و بنابراین نباید نام سایر سنگ‌هایی که به‌وفور وجود دارند و امکان دسترسی به آن‌ها بسیار آسان است را در رده‌بندی سنگ قیمتی قرارداد.

هدف این مقاله آشنایی شما با سنگ قیمتی و انواع آن است. با ما همراه باشید.

انواع سنگ قیمتی که باید بشناسید!

همان‌طور که در ابتدای مقاله هم بیان کردیم، سنگ قیمتی به چهار سنگ الماس، زمرد، یاقوت و یاقوت کبود گفته می‌شود. هرکدام از این سنگ‌ها زیبایی و ویژگی‌ها خاص و منحصربه‌فرد خود رادارند که به شرح زیر است:

سنگ قیمتی الماس

باارزش‌ترین سنگ در دسته سنگ قیمتی، سنگ الماس است که بسیار میان ثروتمندان محبوب بوده و مورداستفاده قرار می‌گیرد.

 دلیل با ارزش بودن این سنگ در کنار زیبایی خیره‌کننده آن، مدت‌زمان طولانی است که طول می‌کشد تا تشکیل و ساخته شود و ممکن است میلیون‌ها سال زمان ببرد.

 ماده سازنده الماس، کربن خالص است به همین دلیل بسیار سخت و محکم بوده و فقط با الماسی دیگر می‌توان آن را برش زده یا تغییر داد.

 واحد اندازه‌گیری کیفیت و وزن الماس قیراط بوده و هر چه این عدد بالاتر باشد، الماس از ارزش بیشتری برخوردار است. این سنگ ارزشمند معمولاً بی‌رنگ بوده اما ممکن است در آن‌ها رنگ‌های صورتی و سیاه و خاکستری و قرمز و … نیز مشاهده شوند.

 از الماس‌هایی با قیراط کمتر و کوچک‌تر بیشتر برای برش سایر الماس‌ها و سنگ‌های محکم و … استفاده می‌شود و الماس‌های درشت و با قیراط بالا را برای استفاده در جواهرات و تزئینات استفاده می‌کنند.

الماس سخت‌ترین ماده‌ای است که در سراسر زمین وجود دارد و به‌شدت مقاوم است. این ماده رسانای گرمای بسیار خوبی است و قابلیت نیمه رسانایی نیز دارد.

این سنگ قیمتی هم در محیط طبیعی و طی سالهای طولانی ساخته می‌شود و هم می‌توان در آزمایشگاه‌ها تحت شرایطی آن‌ها را تولید کرد. در حالت طبیعی کربن خالص در اعماق زمین هنگامی‌که تحت‌فشار قرار می‌گیرد تحت شرایطی به الماس تبدیل می‌شود.

در آزمایشگاه‌ها در مدت‌زمان کوتاه‌تری الماس‌ها طی فراهم کردن شرایط خاص و فشرده کردن کربن یا آزادسازی آن به وجود می‌آید.

اگر بخواهیم معادن مهم استخراج الماس را نام ببریم عبارت‌اند از: معدن آخال کشور روسیه، معدن الماس وانگ و معدن الماس اوراپای کشور بوتوسوانا، معدن اوداچی کشور روسیه، معدن نوربا روسیه، معدن اکاتی کانادا و … .

سنگ قیمتی زمرد

هنگامی‌که سنگ قیمتی سبز رنگی را مشاهده می‌کنیم، اولین اسمی که به ذهنمان می‌رسد، زمرد است. این سنگ قیمتی زیبایی خیره‌کننده‌ای دارد و می‌تواند در رنگ‌های زرد و آبی نیز مشاهده شود.

زمرد از یک ماده معدنی به نام بریل ساخته‌شده و از چهارعنصر برلیوم، آلومینیوم، سیلیکون و اکسیژن به وجود می‌آید.

با حضور داشتن این عناصر در رگه‌هایی از آب گرم به نام هیدروترمال یا در ماگماها و خنک شدن تدریجی آن‌ها بلور های زمرد به‌آرامی تشکیل می‌شوند.

میزان سختی آن بین 7.5 تا 8 است و شکننده بوده و به‌راحتی برش خورده و شکل می‌گیرد. همچنین در مقابل حرارت زیاد ممکن است رنگ آن تغییر کند.

اندازه‌گیری وزن و ارزش زمرد با قیراط مشخص می‌شود و هرچه میزان قیراط ذکرشده برای یک زمرد بیشتر باشد، ارزش و وزن آن زمرد نیز بیشتر است.

 از لحاظ قیمتی نوع مرغوب زمرد می‌تواند به‌اندازه یک قطعه الماس با ارزش و گران‌قیمت باشد؛ بنابراین ارزش هر قطعه‌سنگ قیمتی زمرد به مرغوب بودن و کمیاب بودن آن بستگی دارد. این سنگ قیمتی نیز می‌تواند هم به‌صورت طبیعی و هم به‌صورت مصنوعی تولید شود. ارزش بسیار بالایی که این سنگ‌های قیمتی دارند، افراد بسیاری را ترغیب می‌کند تا به ساخت نوع مصنوعی آن بپردازند.

در آزمایشگاه شرایطی که در داخل زمین به وجود می‌آید تا سنگ زمرد ساخته می‌شود را فراهم می‌کنند تا زمرد مصنوعی تولید کنند.

از کشورهای مهم دارای معادن زمرد می‌توان کشور کلمبیا و از قاره‌های مهم دارای معادن سنگ زمرد می‌توان آمریکای جنوبی، آفریقا و اروپا را نام برد.

سنگ قیمتی یاقوت سرخ

دومین سنگ قیمتی سخت و محکم بعد از الماس که امکان برش آن تنها با الماس یا جسمی بسیار سخت ممکن است، سنگ یاقوت اصل است. این سنگ از مقاومت بسیار بالایی در برابر حرارت و مواد شیمیایی نیز برخوردار است.

 یاقوت سرخ از مواد معدنی به نام کوراندوم که اکسید آلومینیوم است ساخته می‌شود و به‌اندازه سنگ قیمتی الماس دارای شفافیت بسیار است.

درجه سختی این سنگ 9 است. این سنگ معمولاً رنگ قرمز درخشانی دارد و در صورت اصل بودن و کمیاب بودن به‌اندازه الماس هم‌وزن خود ارزشمند و گران‌بها است از عوامل تأثیرگذار بر قیمت یاقوت رنگ آن، نحوه برش آن، وضوح آن، رنگ و منطقه جغرافیایی که از آن استخراج‌شده است.

 این یاقوت می‌تواند در رنگ‌های نارنجی و سبز و آبی و بنفش نیز وجود داشته باشد؛ اما رنگ قرمز آن از محبوبیت بیشتری بین علاقه‌مندان به این نوع سنگ برخوردار است. درگذشته این سنگ‌ها بیشتر در تایلند و افغانستان و سریلانکا به‌وفور یافت می‌شد اما امروزه معدن میانمار یک معدن اصلی برای استخراج این سنگ قیمتی است.

سنگ قیمتی یاقوت کبود

باوجود اینکه سنگ قیمتی یاقوت کبود در رنگ‌های متنوعی وجود دارد، اما معمولاً این سنگ قیمتی در رنگ آبی به چشم می‌خورد. این سنگ از مواد معدنی به نام کرون دوم ساخته‌شده و رنگ آن به دلیل وجود آهن و تیتانیوم است.

 این سنگ نیز از میزان سختی بالایی برخوردار بوده و برای برش سایر سنگ‌های قیمتی و اجسام سخت نیز از آن استفاده می‌کنند. ممکن است یاقوت کبود به رنگ‌های صورتی و زرد و سبز نیز وجود داشته باشد که فرمول شیمیایی ساخت همه آن‌ها یکسان است.

 معادن مهم این نوع یاقوت نیز در کشورهای استرالیا، سریلانکا، تایلند، کشمیر، کامبوج و …. وجود دارند و دو معدن بسیار معروف آن در کشور تایلند، معدن چانتابوری و معدن کان جان بوری هست.

نتیجه‌گیری

امروزه عنوان سنگ قیمتی بر روی سنگ‌های بسیاری گذاشته می‌شود اما به‌طورکلی در سراسر جهان پنج نوع سنگ جزو سنگ‌های با ارزش و گران‌بها قرار می‌گیرند که عنوان سنگ قیمتی برای آن‌ها مناسب است. این چهار نوع سنگ شامل الماس، زمرد، یاقوت و یاقوت کبود هست. در این مقاله سعی بر آن شد که شما را با این سنگ‌ها آشنا کرده و به‌طور مختصر و مفید برخی ویژگی‌های آن‌ها و معادنی که از آن‌ها استخراج می‌شوند، نام‌برده شود.

اگر سوالی در این زمینه داشته باشید، می توانید با کارشناسان کینگ استون تماس بگیرید و راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *