سنگهای قیمتی را چگونه بشناسیم

در این مقاله اطلاعات کاملی در مورد سنگهای قیمتی را چگونه بشناسیم در اختیار شما قرار میدهیم که با کمک آنها می‌توانید این گوهرهای قیمتی اصل را از تقلبی تشخیص دهید

بسیار مهم است که در زمان تهیه سنگ‌های قیمتی بتوانیم اصل و یا تقلبی بودن آن‌ها را تشخیص دهیم و در این راستا سنگی را خریداری کنیم که دیگر نیازی به پرداخت نداشته باشد. با ما همراه باشید تا در خصوص سنگ‌های قیمتی را چگونه بشناسیم اطلاعات کافی را در اختیار شما قرار دهیم.

سنگهای قیمتی را چگونه بشناسیم؟

ممکن است در نگاه نخست نتوان به‌راحتی سنگ‌های قیمتی را از بین سنگ‌های متعدد تقلبی که شباهت بسیاری به هم دارند تشخیص داد، به‌این‌ترتیب لازم است از متدهای مختلفی جهت تعیین سنگ‌های قیمتی را چگونه بشناسیم استفاده کنیم تا با ارزش‌ترین و در عین حال زیباترین سنگ‌های قیمتی را تهیه کنیم.

شیوه‌های تشخیص سنگ‌های قیمتی

با توجه به اینکه سنگ‌های قیمتی را چگونه بشناسیم شما بایستی از متدهای متعددی جهت بازشناسی آن‌ها استفاده کنید که در این بخش به چند نمونه از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

میزان سختی سنگ‌های قیمتی

  • میزان سختی سنگ‌های قیمتی یکی از مهم‌ترین شیوه‌های تشخیص این گوهرهای باارزش در نظر گرفته می‌شود. ممکن است شناسایی میزان سختی سنگ منجر به تشخیص دقیق سنگ موردنظر شما نشود اما می‌تواند کمک بسیاری به اینکه سنگ‌های قیمتی را چگونه بشناسیم کند.

 جهت ارزیابی درست سختی سنگ‌های قیمتی بایستی ابزارهای مخصوص برگرفته از الماس را بکار ببرید.

آثار خراشیدگی که احتمال دارد پس از تست بر روی سنگ‌ها باقی بماند و همچنین شیشه‌های خاصی که جایگزین الماس می‌شوند و به‌تدریج تقلیل دستگاه شما را به همراه دارند جهت اطمینان بیشتر بایستی این آزمایش را چندین بار تکرار کنید.

تفکیک بلوری سنگ قیمتی

  • در گام بعدی سنگ‌های قیمتی را چگونه بشناسیم بایستی به این موضوع دقت بسیار داشته باشید که آیا از هر زاویه‌ی می‌توان به‌آسانی بلور سنگ‌های بلوره‌ای را از همدیگر تفکیک کرد. بهتر است بدانید سنگ‌های مختلف در این مشخصه از یکدیگر برجسته‌ترند و جدا شدن بلورهای سنگ از آن‌ها به‌آسانی انجام نمی‌گیرد.

البته سنگ‌های مانند میکا و کوارتز با استفاده از این روش به‌راحتی قابل‌تشخیص هستند اما چنانچه از اینکه به سنگ قیمتی شما آسیبی وارد شود نگران هستید بهتر است از شیوه‌های دیگر شناسایی سنگ‌های قیمتی استفاده کنید.

نرم بودن و شکل پذیری سنگ قیمتی

  • از زمان‌های قدیم، شیوه‌های جهت شناسایی چشمی سنگ‌های قیمتی مورداستفاده قرار می‌گرفت که البته نخست بایستی از قیمتی بودن سنگ اطمینان کامل داشته باشیم زیرا این سنگ‌ها با شیشه و یا سنگ‌های معدنی تفاوت‌های بسیاری دارند.

چنانچه سنگ شما شنی و یا سخت باشد نباید آن‌ها را در ردیف سنگ‌های قیمتی دسته‌بندی کرد. علاوه براین درصورتی‌که نرم بودن سنگ به مقداری باشد که از طریق ابزارهای ساده نظیر انبر و یا چکش فرم کلی آن‌ها را تغییر یابد، به‌طورقطع نمی‌توان این سنگ را در گروه سنگ‌های قیمتی قرارداد. در حرفه جواهرسازی مروارید کاربردهای متعددی دارد اما به‌عنوان سنگ قیمتی محسوب نمی‌شود.

خراشیدگی با سنگ قیمتی

  • یکی دیگر از مراحلی که می‌توان به‌عنوان سنگ‌های قیمتی را چگونه بشناسیم به شما معرفی نمایم این است که جهت تشخیص نوع سنگ بر روی سطح سرامیکی خراشیدگی رنگی را ایجاد کنید. آنگاه بر اساس تطبیق خطوط رنگی و همچنین جداول علمی موجود در سنگ‌های متعدد شما می‌توانید اصلی و یا تقلبی بودن سنگ را به‌راحتی شناسایی کنید.

فرم بلوره‌ای سنگ قیمتی

  • فرم بلوره‌ای موجود در این گوهرهای قیمتی می‌تواند جهت تشخیص چشمی مناسب‌ترین گزینه به‌منظور سنگ‌های قیمتی را چگونه بشناسیم محسوب شود.

بهره‌مندی از تجارب و علم روز دنیا، در این گام از تشخیص سنگ‌های قیمتی امری حائز اهمیت است. فرم مولکول‌ها و اتم‌های موجود در هر سنگ باعث می‌شود تا این سری از سنگ‌ها فرم خاص و ویژه‌ی را به خود اختصاص دهند که درنتیجه سبب متفاوت بودن فرم آن‌ها از سایر سنگ‌های قیمتی می‌شود.

رنگ سنگ قیمتی

  • به‌طورکلی رنگ موجود در هر سنگ، از نخستین علائم چشمی هر سنگ محسوب می‌شود اما باید دقت کنید که رنگ مقیاسی قابل‌اعتماد جهت شناسایی نیست.

به‌طور مثال یاقوت دارای طیف متعدد رنگی است که همین امر باعث شده است تا یاقوت سبز، صورتی و یا زرد از بین دیگر سنگ‌های قیمتی اشتباه تشخیص داده شود. البته بی‌رنگ این سری از سنگ‌ها نیز موجود است که به الماس شباهت بسیاری دارد و شاید تشخیص آن‌ها برای ما کمی سخت باشد؛به همین دلیل لازم است دقت بسیاری جهت شناسایی سنگ‌های قیمتی را چگونه بشناسیم انجام دهیم.

بهتر است بدانید چینی‌ها با انجام شبیه‌سازی‌های متعدد در این حوزه توانسته‌اند اصلی‌ترین قسمت شناسایی چشمی را کاملاً حذف نمایند.

ایجاد رنگ‌های پراکنده و ترکیب‌شده و ناخالصی‌های ناهمسان بیانگر سخت‌تر شدن شیوه‌های تشخیص سنگ‌های قیمتی می‌شود. اما باید اطمینان کامل داشته باشید که با فناوری تولید سنگ‌های مصنوعی نمی‌توان بر روی عملکرد آزمایش‌ها انجام‌گرفته تغییراتی را ایجاد کرد. علاوه براین با گسترش بهره‌مندی از ابزارهای آزمایشگاهی می‌توان به‌صورت دقیق‌تر تقلبی و یا اصلی بودن سنگ‌های قیمتی از یکدیگر را انجام داد.

در حال حاضر از مهم‌ترین متدهای تشخیص سنگ، به‌کارگیری از ابزارهای حرفه‌ای آزمایش سنگ جهت اصل و یا تقلبی بودن آن‌ها است.

یافتن کانی‌های مختلف و همچنین شباهت ظاهری برخی از سنگ‌ها پس از تراش، اختلالات گوناگون را در عرصه برآورد سنگ‌های قیمتی ایجاد می‌کند. با توسعه دانش و تکنولوژی در حوزه ترقی کریستال‌ها، این گوهرهای قیمتی به کانی‌های طبیعی مشابه بوده و ایجاد شیوه‌های متعدد بهبود سنگ‌های قیمتی طبیعی مشکلات اصلی و یا تقلبی بودن را بیشتر خواهد کرد.

 پس لازم است اطلاعات کافی در خصوص سنگ‌های قیمتی را چگونه بشناسیم داشته باشیم.

شناسایی سنگ قیمتی مروارید

شاید تابه‌حال با شیوه‌های قدیمی شناسایی مروارید اصل اطلاعاتی را کسب کرده باشید. اما در خصوص اصل بودن آن‌ها باید متذکر شویم که مرواریدهای اصلی حسی همچون شن و یا ریگ دارند؛ زیرا در حقیقت از همین جنس به‌دست‌آمده‌اند.

اگر مروارید شما نرم‌تر باشد شما مدل تقلبی آن را خریداری کرده‌اید که با شیوه‌ی تشخیصی آسان مانند کشیدن ناخن بر روی سطح آن می‌توانید این ارزیابی را انجام دهید.

در پی سطوح ساینده و یا خشن باشید؛ زیرا به‌این‌ترتیب می‌توانید در خصوص اصل و یا تقلبی بودن آن بازشناسی دقیق‌تری را انجام دهید

. دمای مروارید شیوه دیگر در راستای سنگ‌های قیمتی را چگونه بشناسیم است که می‌توان به شما معرفی کرد. البته پیش از آزمایش دمای مروارید باید به این موضوع دقت بسیار داشته باشید که این گوهر قیمتی را شخص دیگری لمس نکرده باشد.

 با قرار دادن مروارید در دست حسی که در پوست شما ایجاد می‌شود را درک کنید، به این صورت که مرواریدهای اصل، پوست شما را برای چندین ثانیه خنک نگه می‌دارند و با انتقال دمای بدن شما به آن‌ها کمی گرم‌تر می‌شوند. باید حسی مشابه لمس کردن سنگ مرمر داشته باشید. اگر دقت کرده باشید سنگ‌های مرمر نخست خنک هستند اما به‌تدریج با انتقال دمای بدن گرم‌تر می‌شوند.

شما از طریق تکنیک هایی که گفتیم می‌توانید مروارید اصل را از تقلبی به‌راحتی تشخیص دهید.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم اطلاعات کاملی را در مورد سنگ‌های قیمتی را چگونه بشناسیم در اختیار شما قرار دهیم. با کمک شیوه‌های نامبرده شما می‌توانید به‌راحتی این گوهرهای قیمتی اصل را از تقلبی تشخیص و از آن‌ها استفاده کنید.

اگر سوالی در این زمینه داشته باشید، می توانید با کارشناسان کینگ استون تماس بگیرید و راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *